
Les 2 Wat is een goede spreekbeurt?
Lesduur 50 minuten
Lesdoel Leren wat men verstaat onder een ‘goede’ spreekbeurt.
Beoordelingscriteria formuleren.
Objectief, kritisch en analytisch observeren van een spreekbeurt
Materiaal Flappen
Voorbeeldfilmpjes
Programma:
Inleiding
Kern
Slot
Wat is een goede spreekbeurt?
Criteria goede spreekbeurt
Beoordeling spreekbeurt
INLEIDING – 15 MINUTEN
Het onderwerp bekend maken; wat is een goede spreekbeurt ?
In een kringgesprek wordt gesproken over spreekbeurten.
Twee voorbeeldfilmpjes van een spreekbeurt worden getoond.
Korte bespreking van de filmpjes.
Kern – 25 MINUTEN
Naar aanleiding van de filmpjes wordt besproken wat wij een goede spreekbeurt vinden.
De kinderen worden in kleine groepjes gedeeld ( 3 leerlingen) en schrijven op flappen wat zij verstaan onder een goede spreekbeurt.
Nadat de leerlingen hier even de tijd voor gehad hebben, wordt de les klassikaal voortgezet.
Op het bord staat groot SPREEKBEURT.
Ieder groepje levert zijn belangrijkste bijdragen voor een spreekbeurt.
Nadat deze bijdragen allemaal om het kernwoord zijn geschreven,
wordt bekeken of al deze bijdragen onderverdeeld kunnen worden in categorieën.
De categorieën waaronder de bijdragen worden verdeeld zijn:
- inhoud,
- taal,
- presentatie en
- materiaalgebruik
De kinderen geven aan welke criteria zij van toepassing vinden om een goede spreekbeurt
op te beoordelen.
De leerkracht hanteert bij de beoordeling eveneens een beoordelingslijst.
Criteria vanuit deze lijst worden zoveel mogelijk door de kinderen aangedragen.
Indien nodig stuurt de docent de les zo, dat ook criteria die nog niet genoemd zijn,
de aandacht krijgen.
slot – 15 MINUTEN
Nadat de kinderen een ‘lijst’ van beoordelingscriteria hebben samengesteld,
kan deze lijst uitgeprobeerd worden.
Opnieuw wordt een filmpje met een spreekbeurt getoond,
die nu beoordeeld wordt met de door de leerlingen opgestelde beoordelingscriteria.

Maak jouw eigen website met JouwWeb